Wie ben ik? PDF Print E-mail

Simone Even kort voorstellen

 

Ik ben Simone Koolen, hoogbegaafdenbegeleider en trainer Snel leren=leuk leren. Ik heb als leerkracht gewerkt in het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen en ook in het gewoon basisonderwijs.

Daarvoor heb ik als ouderbegeleider gewerkt vanuit een Medisch Kleuterdagverblijf. Ik begeleidde gezinnen bij verschillende opvoedingsvragen. Ook heb ik als pedagogisch medewerker op een Medisch Kleuterdagverblijf gewerkt. Hier werkte ik met kinderen met o.a. AD(H)D, pdd-nos en autisme.

Ik heb de opleiding tot hoogbegaafdenbegeleider bij Novilo gevolgd en met succes afgerond. www.novilo.nl En ik heb trainingen gevolgd van methodes die in te zetten zijn voor zowel basisschoolleerlingen als leerlingen op de middelbare school: Snel leren=leuk leren van Annemiek Groeneveld bij Time 2 Control en Talent-Vaardig van Yvonne Buijsen-Duran bij Praktijk Hoogbegaafd Roosendaal.

Daarvoor heb ik door de jaren heen de HBO-J (jeugdwelzijnswerk), de HBO-MW (maatschappelijk werk) en de PABO gedaan.

Mijn achtergrond is dus heel breed en spitste zich steeds toe op gezinnen met kinderen die ‘anders’ waren. Waarom gaat nu dan mijn aandacht vooral uit naar hoogbegaafde kinderen?

* Omdat ik mezelf in hen herken. Vooral de hooggevoeligheid, die je bij alle hoogbegaafde kinderen ziet, ken ik. En deze hooggevoeligheid heeft me in mijn persoonlijk leven en maatschappelijk carrière nogal eens parten gespeeld. Pas de laatste jaren is er erkenning, en dus ook herkenning, van deze sensitiviteit. En pas de laatste jaren zie ik dan ook dat het niet alleen maar 'raar, lastig, aanstellerij' is om hoogsensitief te zijn. Deze eigenschap heeft ook zeer veel voordelen. Door mijn sterke antennes kan ik me goed inleven in anderen en snel bedenken wat voor dit kind, op deze school, in dit gezin helpend kan zijn. En door mijn creativiteit werk ik niet met 'pasklare' antwoorden, maar kom ik tot een aanpak dit aansluit bij dit kind, op deze school, in dit gezin. En door mijn sterke focus ben ik in staat om in korte tijd resultaten te boeken.

* En omdat ik zie dat hoogbegaafde kinderen, en vooral meisjes, nog niet altijd gezien worden. Ze passen zich aan aan ons onderwijssysteem en er komt niet meer uit wat er in zit. Zelf ben ik ook ondergedoken en was ik ervan overtuigd geen universitaire studie aan te kunnen. Met mijn kennis van nu over executieve functies en leer- en geheugentechnieken kan ik jongeren verder helpen. Ik had graag iemand aan mijn zijde gehad, toen ik op de middelbare school zat, die me had geholpen bij mijn faalangst en vaste overtuigingen 'dat ik nu eenmaal geen woordjes kon leren' en 'echt een alfa was, dus natuur- en scheikunde kan ik gewoon niet'. De tijd is niet meer terug te draaien en inmiddels weet ik dat ik goed tot mijn recht kom als zzp-er.

Ik geef op mijn manier begaafde kinderen een stevig zelfbeeld en zelfvertrouwen, zodat ze op school tot hun recht komen.

Ik maak naast mijn brede kennis en ervaring gebruik van verschillende methodieken: Snel leren=leuk leren en Talent-Vaardig.

 

 

 



 

Last Updated on Tuesday, 27 October 2015 14:11