Workshops PDF Print E-mail

Data workshops

 

Woensdag 27 januari  2016: nogmaals de workshop voor ouders en docenten in de basisschool en op de middelbare school. Deze workshop was in december snel vol. Daarom nu opnieuw voor iedereen die er toen niet bij kon zijn:

"hoe herken en voorkom je onderpresteren en hoe keer je het tij?”

Deelnemers in december vonden vooral de mix van ouders, docenten en hulpverleners heel leuk. Er ontstonden gesprekken waarin je ook eens de andere kant van het verhaal hoorde; de docent die hoort hoe frustrerend het voor ouders is als de juf je verhaal van thuis niet gelooft en de hulpverlener die ervaringen van docenten weer kan meenemen naar de school die zij begeleidt. Dat voor het herkennen van onderpresteren het verhaal van ouders, leerkracht, het kind zelf en betrokken hulpverleners naast elkaar gelegd moet worden was een duidelijke conclusie. En dat je om het tij te keren weer alle partijen nodig hebt, vooral ook het kind zelf laten meedenken, was een andere.

Onderpresteren komt vaker voor dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat hoe hoger het IQ, hoe hoger de kans op onderpresteren. Omdat slimme kinderen toch nog behoorlijk presteren, vergeleken met de rest van de klas, kan het lang duren voordat je in de gaten hebt dat ‘er niet uitkomt wat erin zit’. Een kind komt dan in een soort hangmatje terecht, het hoeft niet zijn best te doen om mee te kunnen met de groep en leert af om nieuwsgierige vragen te stellen, om door te zetten als iets lastig is, om fouten te durven maken. Vaak gaat dit gepaard met dwars gedrag, boze buien of terugtrekken in een eigen wereldje.

Als je weet wat de signalen zijn van onderpresteren, voorkom je dat je alleen bezig bent met symptoombestrijding (een kind leren omgaan met frustraties bij moeilijk werk, een kind sociale vaardigheden leren, een kind leren zijn emoties te beheersen). Je gaat  achter het gedrag kijken en bedenkt wat je in de omgeving kunt veranderen om het kind weer ‘aan’ te krijgen. Je kijkt o.a. naar je eigen pedagogische aanpak. Ik vertel wat een onderpresterend kind nodig heeft van zijn/haar ouders en docenten.

Kosten: € 15,00.

Aanmelden: stuur een mail naar  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .

De workshop gaat door bij minimaal 6 deelnemers.


Woensdag 9 december  2015: Workshop voor ouders en docenten in de basisschool en op de middelbare school.

"hoe herken en voorkom je onderpresteren en hoe keer je het tij?”

Onderpresteren komt vaker voor dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat hoe hoger het IQ, hoe hoger de kans op onderpresteren. Omdat slimme kinderen toch nog behoorlijk presteren, vergeleken met de rest van de klas, kan het lang duren voordat je in de gaten hebt dat ‘er niet uitkomt wat erin zit’. Een kind komt dan in een soort hangmatje terecht, het hoeft niet zijn best te doen om mee te kunnen met de groep en leert af om nieuwsgierige vragen te stellen, om door te zetten als iets lastig is, om fouten te durven maken. Vaak gaat dit gepaard met dwars gedrag, boze buien of terugtrekken in een eigen wereldje.

Als je weet wat de signalen zijn van onderpresteren, voorkom je dat je alleen bezig bent met symptoombestrijding (een kind leren omgaan met frustraties bij moeilijk werk, een kind sociale vaardigheden leren, een kind leren zijn emoties te beheersen). Je gaat  achter het gedrag kijken en bedenkt wat je in de omgeving kunt veranderen om het kind weer ‘aan’ te krijgen. Je kijkt o.a. naar je eigen pedagogische aanpak. Ik vertel wat een onderpresterend kind nodig heeft van zijn/haar ouders en docenten.

Kosten: € 15,00.

Aanmelden: stuur een mail naar  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .

De workshop gaat door bij minimaal 6 deelnemers.


september 2015: workshop voor ouders van leerlingen in de onderbouw van het VO.

"hoe begeleid ik op een positieve manier mijn zoon/dochter bij het huiswerk "

Ja, dat is een andere puberteit dan de peuterpuberteit: toen kon je ze nog 'bij kop en kont pakken' maar nu hebben zij het laatste woord.....

Jongeren willen het zo graag zelf doen, maar als dat zelf doen leidt tot lagere cijfers dan nodig is, gebeurt er iets met je als ouders. Natuurlijk wil je dat je kind zelfstandiger wordt. En dat gaat met vallen en opstaan. Bijna niemand heeft zonder 'wijze woorden' en sturing van volwassenen de verantwoordelijkheid opgepakt voor huiswerk. We hebben allemaal weleens een vette onvoldoende gehaald en kennen het gevoel en de gedachtes die daarbij horen ('was ik nou maar eerder begonnen', 'sukkel', 'waarom ik weer?'of iets in die trant).

Al laat je kind dat niet altijd merken, natúúrlijk baalt hij of zij zelf óók van die onvoldoende. Als je zegt 'hè, vervelend joh' open je het gesprek naar hoe het zo kwam en hoe het volgende keer anders kan. En dan zal hij of zij je hulp wat makkelijker accepteren. Als je zegt '..-vloek-.., hoe kon je nou zo stom zijn' doet dat de deur dicht naar een gesprek en zal je kind zich nog meer terugtrekken.

In de workshop ga je kritisch kijken naar jouw manier van reageren op 'vergeten', 'wist ik niet' en onvoldoendes. En aan de hand van de theorie van Carol Dweck, over mindset (growth of fixed) en vanuit de positieve psychologie praten we over manieren om het gesprek met je kind open te houden en manieren om het te helpen en te vertrouwen op zijn/haar eigen kunnen. Loslaten en sturen, hoe laveer je daar nu handig tussen. Het is altijd leuk om met andere ouders in dezelfde levensfase ervaringen uit te wisselen en van en met elkaar te leren.

De datum is nog niet precies bekend. De workshop zal eind september, begin oktober ingepland worden en is zeker handig voor ouders van kinderen die 'echt niet naar een cursus huiswerk, zoals Snel leren=leuk leren' willen.

 

 

 

Maandag 18 mei 'de pedagogische driehoek - van theorie naar praktijk'

Op deze avond gaan ouders en leerkrachten met elkaar in gesprek over de onderwijsbehoefte en

begeleidingsvragen die hoogbegaafde kinderen aan school stellen.

Plaats en tijd: Bibliotheek Gouda in de serie Breinlab. Inloop vanaf 19.30 uur.

Kosten: € 6,50. Voor leden van de bibliotheek: € 5,00.

 


Last Updated on Thursday, 14 January 2016 10:52