PDF Print E-mail

Voor leerkrachten

Er zijn veel positieve ontwikkelingen gaande in onderwijsland, dat heb ik zelf ervaren toen ik als leerkracht de Leonardoschool, nu de Vuuvogel, in Gouda mede vorm gaf en meedraaide in de Toptalentgroep van de Groeiling. Kinderen die in aanleg hoogbegaafd zijn worden gelukkig steeds vaker herkend. Deze (h)erkenning is nodig om het kind de ruimte te geven zich te ontwikkelen.

  • Als u nog geen idee hebt welke kinderen bij u op school mogelijk hoogbegaafd zijn, kan ik u van informatie voorzien. Dit kan een informatieve bijeenkomst zijn of een teamtraining op maat.
  • Als u weet dat een kind in de groep hoogbegaafd is en u ziet dat het zich verveelt en meer aan zou kunnen, maar u weet niet waar u materiaal kunt vinden, kan ik hierover adviseren. Ook bij andere vragen over dit kind (op het gebied van leren leren, werkhouding, sociale contacten, emotionele problemen) kan ik adviseren.

Wat heel erg helpt is dat u het verhaal van ouders gelooft. Ik weet als ex-leerkracht als geen ander hoe je kunt twijfelen aan het verhaal van ouders als je het kind uit hun verhaal écht niet herkent in het kind op school. Inmiddels weet ik dat het heel vaak voorkomt dat een kind thuis ‘anders’ is dan op school (= ander gedrag laat zien). Bijvoorbeeld een kind dat niet wil laten merken dat het anders is dan de rest van de klas en zich de hele dag aanpast. U kunt zich voorstellen dat dit heel veel energie kost en dat dit er thuis uitkomt: het kind is thuis druk, misschien wel ronduit vervelend en heeft boze buien of slaapt slecht.

Zie de verschillen tussen thuis en op school als een signaal. Er is blijkbaar iets dat het kind dwars zit. En ga hiermee aan de slag. Hierbij kan ik met u meedenken. Indien gewenst gaan we met ouders en leerkracht samen om de tafel zitten. Samenwerking tussen ouders en school, weten wat je van elkaar kunt verwachten, is in het belang van het kind.

Ik zie hoogbegaafde leerlingen als zorgleerlingen, in de zin van ‘behoefte aan passend onderwijs’. Ik kan met u meedenken op welke manier u aan de zorgbehoefte van de hoogbegaafde leerlingen tegemoet kunt komen. En dit altijd in de wetenschap dat leerkrachten het al heel druk hebben en de plannen dan ook uitvoerbaar moeten zijn.

Aanbod

U kunt voor een leerling in de klas een adviesgesprek aanvragen of met het hele team een studiemiddag plannen waarin ik informatie geef over hoogbegaafdheid en inga op wat deze kinderen van school nodig hebben om tot ontwikkeling te komen. Indien gewenst kan er een vervolgtraject aan gekoppeld worden.

Natuurlijk kan ik ook een lezing geven aan ouders en leerkrachten van de school of een teamtraining geven over omgaan met hoogbegaafde kinderen in uw school.

Groep 8

Voor leerlingen in groep 8 zijn er in mei en juni 5 bijeenkomsten waarin ze leren leren. Door uit te leggen hoe het leerproces werkt en te praten over hoe ze tot nu toe hebben geleerd (met de beruchte 2 vingers in de neus of met meer inzet?) en te oefenen met lastige opdrachten die veel doorzettingsvermogen vragen gaan ze het verschil leren tussen 'vanzelf' leren en bewust, met inzet, leren. Door verschillende geheugentechnieken te leren kennen en ermee te oefenen krijgen ze inzicht in hun eigen sterkste leerstijl. Zo starten ze steviger in de brugklas.

Last Updated on Tuesday, 27 October 2015 14:11