Kinderen PDF Print E-mail

Aanbod voor kinderen.

Omdat mijn insteek is om de omgeving van het kind te versterken zodat ouders en leerkrachten het kind beter kunnen begeleiden zal ik niet altijd met het kind zelf om de tafel gaan zitten.

In overleg met ouders en/of school bekijk ik wie er met het kind gaat werken aan zijn/haar zelfbeeld en omgaan met hoogbegaafd-zijn t.o.v. schoolse vaardigheden. De ene keer zal dit de leerkracht zijn of de intern begeleider op school. Als er een plusklas op school is kan er met de hele groep een project over hoogbegaafd-zijn en zelfbeeld gedaan worden. Een plusklas is ook de plek bij uitstek om aan leervaardigheden van de kinderen te werken (denk aan: bewustmaking dat 'iets snappen' niet hetzelfde is als 'iets kunnen', dus dat oefenen nodig is (ook als het 'saai' is) / leren doorzetten als iets niet lukt = omgaan met falen / discipline bijbrengen (hoe sneller het basiswerk af, hoe meer tijd om eigen project te doen) en leren samenwerken, zelfstandig werken of hulp vragen). Ook ouders kunnen met hun kind aan de slag. Indien gewenst ga ik met het kind aan het werk. Dat kan kortdurend zijn (3 tot 5 keer) of een wat langer traject van 10 keer 3 kwartier. Na een intakegesprek maken we hier afspraken over.

Je kind kan vastlopen met rekenen omdat hij niet kan automatiseren of verkeerde strategieën heeft ontwikkeld. Door hieraan te werken voorkom je dat het kind het gevoel heeft 'niet te kunnen rekenen' en dat het afhaakt.

Of het haalt overal hoge cijfers voor, behalve voor spelling. Dit kan te maken hebben met het lastiger diagnosticeren van dyslexie als kinderen een hoog IQ hebben. Door op een andere manier de spelling aan te bieden en te oefenen verbeteren de resultaten sterk, waardoor het zelfvertrouwen van je kind ook weer toeneemt.

Of het heeft dermate last van perfectionisme dat het faalangstig wordt. Of het geeft snel op, ontloopt moeilijke opdrachten en heeft niet leren doorzetten en omgaan met mislukkingen.

 

Ook werk ik met kinderen aan de verbetering van de executieve functies, zoals door de les heen praten, spullen vergeten en kwijtraken, emoties moeilijk kunnen beheersen, aandacht richten op taak, starten met een taak, tijdsplanning maken en je eraan houden, kritiek en hulp aannemen, omgaan met veranderingen. Dit is altijd in samenwerking met ouders en leerkrachten, zodat het geleerde thuis en op school geoefend kan worden en in kan slijten. Ouders en leerkrachten kunnen een kind hiervoor aanmelden. Na een gezamenlijke intake spreken we af wat ik ga doen en hoe we hier ook thuis en op school mee aan de slag gaan.

Leren leren voor leerlingen van groep 7 en 8

Voor leerlingen in groep 8 zijn er in mei en juni 2016 weer 5 bijeenkomsten waarin ze leren leren. Door uit te leggen hoe het leerproces werkt en te praten over hoe ze tot nu toe hebben geleerd (met de beruchte 2 vingers in de neus of met meer inzet?) en te oefenen met lastige opdrachten die veel doorzettingsvermogen vragen gaan ze het verschil leren tussen 'vanzelf' leren en bewust, met inzet, leren. Door verschillende leerstrategieën te leren kennen en ermee te oefenen krijgen ze inzicht in hun eigen sterkste leerstijl. Zo starten ze steviger in de brugklas.

Voortgezet onderwijs

Op de middelbare school wordt het voor ouders soms moeilijker om hun kind te begeleiden en dan kan het werken om als buitenstaander een poosje met het kind mee te denken om zo de kracht in zichzelf te versterken.

Dit is niet alleen praktische huiswerkbegeleiding. Ik zoom in op de kracht van hoogbegaafde kinderen: vanuit hun metacognitie hun manier van leren, inzet, motivatie, werkhouding en doorzettingsvermogen bespreken. Ik geef duidelijke feedback waarmee de jongere zelf de verantwoordelijkheid leert oppakken voor zijn / haar eigen leerproces. Dit traject zal meestal een schooljaar in beslag nemen en kan ook met een groepje jongeren georganiseerd worden. Zowel ouders als scholen kunnen de jongere hiervoor aanmelden.

En tussen alle schoolvakanties wordt de cursus "Snel leren=leuk leren" aangeboden. 6 bijeenkomsten van 1 uur waarin je middelbare scholier leert snellezen, plannen, mindmappen en andere studievaardigheden. Je kind zal betere schoolresultaten halen en thuis is er minder discussie over het huiswerk; je kind leert zelf verantwoordelijk te zijn voor school en huiswerk.

Zie ook http://www.time2control.nl/snel_leren.html

Last Updated on Monday, 04 April 2016 13:56