Individueel Leren Leren voor Hoog Begaafden PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Thursday, 11 September 2014 18:15

Leren Leren voor hoogbegaafden

Veel begaafde en hoogbegaafde kinderen hebben op de basisschool niet geleerd hoe ze moeten leren. Het kwam ze allemaal 'aanwaaien' en ze konden 'met 2 vingers in de neus' negens en tienen halen. Ik ken een jongen die in groep 7 's morgens bij het ontbijt letterlijk zijn vingers in zijn neus stak terwijl hij zijn topo doorlas... Toen zijn moeder vroeg wat hij nou aan het doen was, was het antwoord "ik kan dit toch met 2 vingers in mijn neus". Wat een humor, hè!

Maar later in 3 VWO wist hij nog steeds niet goed hoe hij moest leren. Vooral 'op tijd beginnen' en 'herhalen' zijn woorden waar hij de betekenis nog niet van heeft ervaren... Deze jongen zit gelukkig nog steeds op het VWO, maar ik ken ook jongeren die het niet gered hebben. Die in 2 VWO blijven zitten of na 3 VWO het advies krijgen naar HAVO te gaan. En daarna afzakken naar VMBO-t.... Want ondanks het hoge IQ lukt het ze niet om een goeie leerstrategie te vinden... of de motivatie te vinden om eens kritisch naar de eigen leerstrategieën te kijken...

Moet je nu blij zijn dat je kind zo weinig moeite hoeft te doen op de basisschool en vaak nog in de onderbouw van de middelbare school? Want zo heeft hij lekker tijd voor sporten, muziek of andere hobby's.

Of moet je nu luisteren naar dat stemmetje achterin je hoofd dat zegt dat hij het straks weleens heel lastig kan krijgen als er zoveel woordjes geleerd moeten worden dat dat echt niet meer op de middag voor de toets lukt? En hoe leg je hem dat uit? Want het is toch wel een eigenwijs droppie die niet zomaar iets van anderen aanneemt... Je merkt aan alles dat je zoon of dochter zich veel prettiger voelt tussen gelijkgestemden en bent huiverig dat hij of zij zich niet thuis zal voelen op de HAVO. Jij wilt voorkomen dat je zoon of dochter in de beruchte 'waterval' terecht komt. Maar hoe? Hoe zorg je dat je kind weer lol krijgt in school en minder tegenzin tegen huiswerk? Zonder de ruzies die ontstaan als je mee wilt denken... want 'ik weet heus zelf wel wat ik moet doen'.

Groep 7 en 8

Voor leerlingen van groep 7 en 8 zijn er in mei en juni 2016 5 bijeenkomsten waarin ze leren leren. Door uit te leggen hoe het leerproces werkt en te praten over hoe ze tot nu toe hebben geleerd (met de beruchte 2 vingers in de neus of met meer inzet?) en te oefenen met lastige opdrachten die veel doorzettingsvermogen vragen gaan ze het verschil leren tussen 'vanzelf' leren en bewust, met inzet, leren. Door verschillende leerstrategieën te leren kennen en ermee te oefenen krijgen ze inzicht in hun eigen sterkste leerstijl. Zo starten ze steviger in de brugklas. En de ontmoeting met ontwikkelingsgelijken helpt ze bij het ontwikkelen van een positief en realistisch zelfbeeld ('hé, ik ben niet de enige' en 'eindelijk iemand die mijn grappen begrijpt!').

Data: nog nader te bepalen. Van 15.45 tot 17.15 uur.

Adres: basisschool de Bijenkorf, Aalberseplein 6 in Gouda.

Middelbare scholieren

In een individueel traject leer ik je zoon of dochter doorzetten in plaats van uitstellen en ontwijken. Ik werk vanuit de kracht van hoogbegaafden: vanuit hun metacognitie (ze weten vaak zelf heel goed hoe ze zichzelf en anderen om de tuin leiden en zijn blij dat hier doorheen geprikt wordt) ga ik hun motivatie - werkhouding - manier van leren - doorzettingsvermogen bespreken. Ik leg uit wat leren is en hoe je hersens werken, onderzoek welke leerstijl(-en) het beste bij jouw zoon of dochter passen en laat de jongere oefenen met verschillende leer- en geheugentechnieken. Hij of zij gaat ervaren welke strategie voor hem of haar werkt. Zo krijgt hij of zij het vertrouwen dat je er zelf iets aan kunt doen en hoe je dat kunt doen. De jongere neemt zelf (weer) de verantwoordelijkheid op voor alles wat met school te maken heeft.

Huiswerkcoaching kost € 35,00 per 3 kwartier. Je kunt ook gebruik maken van de strippenkaart: 10 bijeenkomsten voor € 300,00.

Na het kennismakingsgesprek maak ik een voorstel voor 5 à 10 begeleidingsgesprekken. Samen met de jongere worden de leerdoelen bepaald. Na evaluatie kijken we samen of er een vervolg nodig is en hoe dit eruit gaat zien. De gbegeleidingsgesprekken worden 1 x per 1 of 2 weken ingepland.

Voor de ene zal begeleiding van een halfjaar voldoende zijn, een ander heeft een langer traject nodig. Dit is natuurlijk bij iedereen anders.

Voor meer informatie kun je me bellen op 06 47383756 of mailen: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 




Last Updated on Tuesday, 16 August 2016 08:41